WEBP

Da var det eksamenstid og første uke av eksamen!

Eksamensoppgaven gikk ut på å lage en webside for en firma eller en organisasjon som vi selv kunne velge. Siden skulle være stylet med CSS.

Jeg valgte å lage en side for et for et firma som heter Asdal Trading.
Dette er et godt innarbeidet firma som leverer en rekke produkter og tjenester til båt -og byggebransjen.
Bedriften holder til på Asdal, Bjorbekk i Arendal kommune og har 2 ansatte.

________________________________

 

UKE 1

Uke 1 startet med besøk hos kunden.

Vi diskuterte hva slags ønsker de hadde angående den nye websiden.

Før jeg dro til kunden laget jeg noen spørsmål som jeg tok med,
for å kartlegge hvordan de ønsket at websiden deres skulle være og hva den skulle inneholde.


Mine spørsmål:

  • Hva slags nettside ønsker dere?
    Mest tekst eller mest bilder? Hvor mange sider/mapper?
    Kunden:
    Ca like mye bilder og tekst. Bilder av produkter m/tilhørende tekst.
    Ikke helt sikker på sider/mapper, må bare se etterhvert når jeg lager
    en skisse over websiden.
  • Utseende
    Hvilke farger ønsker dere? Har dere logo eller profilhåndbok fra før?
    Kunden:
    Ønsker fargene sort, marineblå, sølvgrå/grå og hvit.
    Har logo og Profilhåndbok.
  • Funksjoner
    Spesielle funksjoner? Skal nettsiden inneholde kontakt -eller bestillingsskjema,
    apper f eks facebook, twitter o.l., linker til andre sider osv.
    Kunden:
    Trenger ikke skjema, bare kontaktinfo. Er ikke på Facebook.
  • Konkurrenter
    Hvem er konkurrentene deres og hvordan er deres websider?
    Vil dere skille dere ut eller ligne på eksisterende sider?
    Kunden:
    Konkurrentene er de som selger båtutstyr og vedlikeholdsprodukter
    til båt. Greie websider, vil ikke skille seg så veldig ut fra disse.
  • Budskap
    Hva skal nettsiden formidle, slagord, motto
    Kunden:
    Trygghet, gode båtkunnskaper, lang erfaring, kort leveringstid.
  • Målgruppe
    Hvem er målgruppen deres? Hvem vil dere skal besøke siden?
    Kunden:
    Målgruppen er alle som driver med båt, både privatpersoner og bedrifter.
    Alle som trenger produkter til båt kan kontakte oss.
  • Ønsker ikke
    Hva ønsker dere ikke på nettsiden deres?
    Kunden:
    Ønsker ikke slide-funksjon med bilder, flash eller video.
  • Budsjett
    Hvor stort er budsjettet/hvor mye vil dere bruke?
    Kunden:
    Spiller ikke så mye rolle, trenger en ny webside.
  • Kontaktperson
    Hvem er ansvarlig for nettsiden ang vedlikehold/oppdateringer o.l.
    Kunden:
    De ønsket at jeg skulle være ansvarlig for websiden deres.

Etter kundebesøket laget jeg meg et lite tankekart over informasjonen jeg
hadde fått og ting som kjennertegner bedriften

_DSC1813_red

For å få litt inspirasjon  søkte jeg på nettet etter andre bedrifter som selger båtutstyr.

Jeg laget et moodboard:

Moodboard

På hjemmesidene jeg fant, går blåfargen igjen på de fleste og gir et inntrykk
av livet på sjøen.

Deretter laget jeg et sitemap/en oversikt over hva som skulle være med på websiden:

_DSC1807_red

UKE 2

Uken startet med å se på wireframes.
Jeg laget 2 forskjellige forslag, etter innspill fra kunden på forrige kundemøte.

De ble slik som dette:

_DSC1805_red

Wireframe til undermappene:

_DSC1800_red

Uke 3

Jeg laget et fargekart etter de fargene kunden ville ha:

Skjermbilde 2013-06-29 kl. 23.55.28

Tema

Så var det å finne et tema til websiden.

Jeg valgte å bruke en side fra WordPress og lastet opp WordPress på min egen server.
Jeg valgte temaet «Twenty Twelve» som utgangspunkt for websiden de ønsket. Jeg har fått oversikt over all tekst som skal inn på websiden og jeg har også vært og tatt noen bilder som skal brukes på siden.

Jeg brukte Dreamweaver til å generere CSS-kodene og til å gjøre om på siden slik at den er nå helt totalt forskjellig fra det opprinnelige temaet og tilpasset slik kunden ønsket å ha den. Jeg har også brukt “inspiser element”  i Google Chrome, det er mye enklere synes jeg, da en hele tiden ser hvor en er hen.

UKE 4

Denne uken har gått med til å redigere CCS-koder og til å legge inn all tekst og bilder.
Toppbildet til websiden laget jeg i Photoshop:

Skjermbilde 2013-06-29 kl. 23.59.05

Kunden ønsket å ha et båt-tau på siden sin, så jeg fant et tau som jeg tok bilde  av og satt det inn på bildet jeg laget.
De ønsket å ha bildet i fargen sort, med logo i sølv, produkter til Båt & Bygg måtte også være med, og adressen.

Jeg begynte med en sort bakgrunn. Så satt jeg på tauet. Så la jeg på et bilde jeg har tatt av et vann, så viser at websiden dreier seg om noe som har med vann og sjø å gjøre.

Vi ble enige om å ha logoen deres, adressen og resten av teksten i fargen sølvgrå, det ville bli pent, siden vi skulle ha sort bakgrunn.

UKE 5

Da er det siste uke med eksamen og uka har gått med til å klargjøre siden, rette litt på noen småting fra kunden og lagt til litt mer tekst og bilder. Jeg har også fått renskrevet rapporten min, som jeg har skrevet på hver uke.
Jeg synes resultatet ble veldig bra til slutt, og det synes kunden også!

 

Screenshot av den ferdige siden deres:

Skjermbilde 2013-06-30 kl. 16.36.15

Bedriften har allerede en webside, så den nye siden deres ligger på min server.

 

Link til websiden deres:

http://elisabethhaugen.com/asdal/

Legg igjen en kommentar