Uke 1 – Obligatorisk oppgave 07

Branding and Packaging

Utlevering av obligatorisk oppgave 07 – Branding and Packaging. Denne ukas læringsoppgave er første oppgave i oblig 07, som går over 4 uker. Neste uke blir det en ny oppgave. Alle oppgavene skal legges ut her etterhvert og utgjør en samlet oppgave til slutt som inneholder alle 4 ukesoppgavene.

Den første ukesoppgaven går ut på å:
UTVIKLE ET NAVN OG EN LOGO FOR HUNDEMAT

Sjekkliste:
1. Exploration:
Lag skisser med forslag til symbol til logoen. Skal leveres som skannede pdf-filer.
2. Focus:
Fremhev 3 forslag som du mener er de beste alternativene. Levere inn et A4-ark med grafikken til de 3 utvalgte symbolene, inkl. hvilke grunner en har til å velge hver av disse alternativene.
3. Construction:
Lag skisse og tegn en av de utvalgte alternativene og utarbeid den så den blir en vellykket logo. Levere inn tegningen som en skannet pdf-fil.
4. Testing:
Eksprimentér mer med dine favoritt alternativer fra punkt 3 og spør noen personer om deres mening. Levere inn eksempler som er vist til folk og skrive deres tilbakemeldinger eller mening på hvert punkt.
5. Refinement:
Velg den endelige utformingen og lag den i Adobe Illustrator, sammen med navnet på produktet. Levere inn den endelige logoen som en A4-pdf.

UKESOPPGAVE 1

Jeg har selv hund, en dvergdachs på 1 år. Jeg har også hatt hund i 5 år før det, så jeg kjenner til en del merker på hundefór og er stadig på jakt etter bedre og mer spennende fór til hunden min. Han fortjener jo bare det beste!

Hunden min heter «Happy» og jeg har bestemt meg for at det nye hundefóret mitt skal hete «Happy Bite«.
Navnet på hundefóret bør være noe man kan kjenne igjen hos en hund og «Happy»beskriver en gla og leken hund hvis han får dette fóret. Navnet «Bite»» fordi det er noe å bite i for hunden. «Happy Bite» = En go´bit til hunden din»! Ofte brukte navn på fórtyper kan en se på Moodboardet jeg har laget under.  Jeg gjorde litt research på internett og fant disse forskjellige logoene som skal være med på å inspirere meg når jeg skal lage min egen logo.

Moodboard logo_1

Moodboard logo_2
Ofte er det bilde av hunderasen på fórsekken så en vet hvilket fór man skal ha til sin hund. Til min hund bruker jeg Eukanuba». Det anbefalte hun jeg kjøpte hunden av også, og hun har god erfaring, så da regner jeg med at det er et godt fór. Hvis en studerer alle fórmerkene og ser hva de har til felles så finnes hundepoten, hundesiluetter eller et hundehode i de fleste logoene og de fleste innholder både et symbol og typografi (navnet). På noen logoer kan man se at det dreier seg om hundefór mens andre må man se på symbolet for å vite at det er et hundefór. Når det gjelder farger som er brukt synes jeg de fleste farger er brukt.


1. Exploration:

Lage skisser med forslag til symbol.

Dette er skissene jeg laget. Dette er ting jeg forbinder med en hund, og som viser forskjellige utforminger av en hundepote, forskjellige varianter av kjøttbein, noen hundeansikt og en matskål.

Skisse_1

Skisse_3

 

2. Focus:
Vi skulle utheve de 3 symbolene og det er de jeg har satt ring rundt som jeg likte jeg best.
Jeg ønsket å ikke ha et hundehode eller en siluett av en hund, for det synes veldig mange fórtyper har. Siden fóret skal hete «Happy» ville jeg det skulle symbolisere det å være gla, så derfor synes jeg symbolet skulle inneholde et smil.

Den første jeg har satt ring rundt viser en pote der den ene delen av poten er formet som et smil. Hjertepoten fordi den symboliserer kjærlighet og lykke og dvs å være glad. Og hundebeinet, som er formet som et smil. Ingen av disse symbolene har jeg sett i noen andre logoer, ihvertfal, så derfor blir de litt originale og egner seg derfor som en ny logo.

Skisse_3 m ring

3. Construction
Jeg laget en skisse og tegnet de utvalgte symbolene i litt forskjellige varianter.
Jeg likte alternativ nr.2 best, en smilende munn som symboliserer «Happy» og potesporene til hunden. Veldig enkel slik en logo skal være.

Skisse_5
4. Testing
Eksprimentér mer med dine favoritt alternativer fra punkt 3 og spør noen personer om deres mening.

1. person: Jeg likte best nr.1 og nr.2. Med den smilende munnen. Ikke hjerter og ikke kjøttbein.

2 person:   Jeg likte best de som ser ut som poter. Men ikke med hjerter. En av de tre øverste.

3 person:    Jeg likte best de med hjerter på. Hjerte symboliserer jo glad.

4 person:   Det må være et smil der, siden foret skal hete «Happy». Så en av de tre øverste…den i midten tror jeg, med runde hundepoter.

5 person:    Likte de øverste best, passet best til navnet. Ikke de med hundebein, for det er jo fór og ikke tyggebein til hunden.

Skisse_4

Flertallet synes symbolet med den smilende munnen passet best med hensyn til det navnet jeg hadde valgt, så jeg utarbeidet noen forslag til hvordan jeg ville lage logoen min i Illustrator.

Nr. 1 synes jeg ikke ble noe bra, så mer ut som flammer, kjøttbeinet er litt kjedelig… Nr. 7 var ikke noe fin og nr.8 likte jeg ikke så godt heller ang klørne, hadde ikke lyst til å bruke hjertene heller, ville ha en ordentlig gla smilemunn! Så valget sto egentlig mellom nr.5 og nr.6..
Fikk ikke helt bestemt meg på hvor stor jeg ville lage smilemunnen, så jeg får eksprimentere litt med begge alternativene i Illustrator og se hvilken som egner seg best.

Her er noen forslag til tekstfonter som jeg synes kunne passe sammen med symbolet.

Logo fonter

Jeg ønsket å ha en litt leken font, da den skal reflektere til navnet «Happy». Det må være en «gla» font som symboliserer en gla og fornøyd hund!
Valget falt til slutt på fonten «Noteworthy» fordi det er en ryddig og grei tekstfont, samtidig som den er lett å lese og er ikke så høytidlig, men heller litt leken og morsom.

Slik ble tekstfonten og symbolet mitt etter å ha eksprimentert litt med forskjellige farger og sammensetninger…

Skjermbilde 2013-04-10 kl. 23.39.20

Skjermbilde 2013-04-10 kl. 23.27.00

 

Skjermbilde 2013-04-10 kl. 23.27.15

Jeg fant ut at jeg ville forkorte logoen min til bare «Happy». Kort og greit! Synes også det fungerte litt bedre som et navn på et hundefór. Og jeg endret teksten til store bokstaver.

Legg igjen en kommentar